Marina Rebeka dzied «distancētā» Verdi «Traviata» iestudējumā Madrides opernamā
Pēc trīs mēnešus ilgas pauzes Covid-19 pandēmijas laikā ar stingriem veselības un drošības pasākumiem “Teatro Real” jeb Karaliskais teātris Madridē 1. jūlijā atvēris durvis skatītājiem. Kā vēsta laikraksts "The Guardian", šis ir pirmais opernams pasaulē, kas atsāk darbu ar iestudējumu, kurā piedalās solisti, koris un orķestris. Džuzepes Verdi operas “Traviata” iestudējuma pirmizrādē uzaicināta dziedāt arī pasaulē atzītākā Violetas lomas izpildītāja – Marina Rebeka.
Violetas lomu Verdi operā “Traviata” Marina Rebeka dziedājusi daudzos pasaules opernamos. Bet pandēmijas laiks viņai pavērsis neparastu iespēju – dziedāt Madrides opernamā “Teatro Real”, kas pirmais pasaulē atvēris durvis skatītajiem, zālē gan sēžot tikai pusei iespējamo skatītāju – 869.
“Tiešām grūts laiks, un nevar zināt, kā būs pēc tam – vai būs darbs, vai nebūs darba, jo šobrīd visi plāni ir gaisā,” atzīst Marina Rebeka, “arī mani plāni, joprojām es nezinu, kas tālāk notiks – vai tie teātri, kuros man bija ieplānots dziedāt, vai viņi atvērsies vai neatvērsies, cik ilgi viņi būs ciet.”
Operas zvaigzne uzsver – tāpēc iespēja dziedāt Madrides Karaliskā teātra iestudējumā un būt publikas priekšā ir unikāla.
Māksliniece stāsta: “Kolosāla organizācija, teātris ieguldīja milzīgu darbu un naudas summu, lai organizētu šo pasākumu. Jo tika organizēti, man liekas, 15 bāri, lai cilvēki neietu un nestāvētu visi pie viena bāra. Šampanieti izsniegs visur. Viss ir izdarīts tādā veidā, lai cilvēki nedrūzmētos, lai viņi varētu ļoti vienkārši iziet un ienākt. Tas ir liels darbs."
“Traviatu” Karaliskais teātris izrādīs visu jūliju – 27 izrādēs dziedās piecas Violetas, Alfredo būs četri. Dziedātāji ir no Amerikas, Austrijas, Horvātijas, Itālijas, Latvijas un Polijas. Arī koris būs uz skatuves. Pie diriģenta pults – Verdi eksperts un “Teatro Real” galvenais diriģents Nikola Luizoti pārmaiņus ar otru diriģentu – Luisu Mendezu Čavesu.
Par iestudējumu Marina Rebeka stāsta: “Viena pauze, tas ir arī ļoti izaicinoši cilvēkam, kas dzied “Traviatu”, jo loma ir liela un vajadzētu būt vairāk atpūtai. Laika tik tikko pietiek, lai samainītu kostīmus, grimu un ātri skrietu atpakaļ uz skatuves. Savā ziņā mums sanāk katru vakaru diezgan liels ekspromts, jo ir kaut kas, ko mēs esam izdarījuši, bet kaut kā [iestudējums] mainās katru vakaru. Un tā kā šis attālums ir diezgan liels starp mums, mums ir ļoti labi jāsaprot, kā vienam ar otru saspēlēties."
Iestudējuma scenogrāfija ir divu reiz divu metru iezīmētas rūtis uz grīdas, kas tiek projicētas arī uz sienām. Tas ilustrē varoņu psiholoģisko ieslodzījumu.
“Nospēlēt gan mīlestību, gan nāvi, gan izmisumu, gan “mīli mani, Alfredo”, neapskaujot viņu, tas ir tiešām diezgan grūti,” atzīmē Rebeka.
“Bet ir viena lieta, kas tiešām palīdz – vajag iedomāties, ka šajos metros dzīvo nāve.
Un tā tiešām mums arī ikdienā ir klāt, mēs nezinām, kad mēs to sastopam, kad tā mums ir blakus. Šajā ziņā situācija ir diezgan aktuāla.
Marina Rebeka šogad saņēma Starptautisko klasiskās mūzikas balvu kā Gada māksliniece. Apbalvošanas ceremonija bija paredzēta 1. maijā Seviļā, taču to, protams, nācās pārcelt, un pašlaik vēl nav zināms, kad ceremonija varētu notikt.
Pēc pusotra mēneša darba Madrides Karaliskajā teātrī Marina Rebeka atgriezīsies Latvijā un koncertēs jaunā koncertciklā “Kopā” Latvijas pilīs.