Pārlekt uz galveno saturu

Veselības pakalpojumu sniegšana

Lapa tika atjaunota: 10.06.2020

Sākot ar 3. jūniju ir pieejami visi valsts apmaksātie plānveida ambulatorie un stacionārie veselības aprūpes pakalpojumi.

Veselības pakalpojumi snieģsana

Pakalpojumu sniegšanas un saņemšanas kārtībā pastāv nosacījumi, kas jāievēro gan ārstniecības iestādēm un ārstiem, gan pacientiem.

Ārstniecības iestādes
  • Iespēju robežās sākotnēji nodrošina veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana tiem, kam iepriekš pieraksts tika atcelts ārkārtējās situācijas dēļ.
  • Ievēro stingras epidemioloģiskās drošības prasības:
    • jānodrošina atsevišķa pacientu plūsma, jāierobežo pacientu skaits, kas vienlaicīgi uzturas ārstniecības iestādes telpās;
    • jānosaka precīzs ierašanās laiks veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai;
    • pēc katras pacienta vizītes jāveic dezinfekcijas pasākumi;
    • pakalpojumus var sniegt, ja individuālos aizsardzības līdzekļus lieto gan ārstniecības personas, gan pacienti. Ja pacientam savas maskas nav, ārstniecības iestādei tā jānodrošina, izsniedzot pacientam bez maksas vai dodot iespēju to iegādāties.
       
  • Ārstējošais ārsts lemj par Covid-19 testa nepieciešamību pacientam pirms plānveida pakalpojumu saņemšanas.
  • Plānveida operācijām vai invazīvajām manipulācijām ārstējošais ārsts vai arī ģimenes ārsts pacientu nosūta Covid-19 testa veikšanai un manipulācija tiks veikta tikai negatīva testa rezultāta gadījumā. Ārsts savlaicīgi brīdina par nepieciešamību veikt Covid-19 testu.
  • Ir paplašinātas situācijas, kurās tiek valsts apmaksā ģimenes ārsta mājas vizītes:  ja pacientam ir hroniskas slimības saasinājums, bet NMPD uz izsaukumu nebūs devies, jo situācija nav bijusi dzīvību apdraudoša. 
  • Ja tas ir iespējams, jāsniedz attālinātas konsultācijas. 
Pacientiem
  • Pacientam par attālināto konsultāciju nav jāmaksā. 
  • Pacientiem kopā ar ģimenes ārstu vai ārstējošo ārstu jāizvērtē, kādi veselības aprūpes pakalpojumi šobrīd ir nepieciešami, īpaši būtiski tas ir personām, kuras vecākas par 60 gadiem un personām ar novājinātu imunitāti, kurām Covid-19 infekcija var izraisīt smagas sekas.
  • Pirms došanās pie ārsta iepriekš jāsazinās un jāvienojas par vizītes laiku un bez iepriekšēja pieraksta doties nedrīkst.
  • Ārstniecības iestādē: 
    • Iespēju robežās ievērot 2 metru distanci.
    • Regulāri dezinficēt rokas.
    • Lietot sejas masku. Pacients ārstniecības iestādē var ierasties ar savu sejas masku, tai skaitā var izmantot higiēnisko masku jeb masku, kas darināta no auduma. Ja pacientam savas maskas nav, ārstniecības iestādei tā jānodrošina, izsniedzot pacientam bez maksas vai dodot iespēju to iegādāties.
       
  • Ja ārkārtējās situācijas laikā bija paredzēts saņemt valsts apmaksātu zobārstniecības pakalpojumu bērniem īsi pirms 18 gadu sasniegšanas, bet pakalpojumus tika atteikts un šobrīd bērns jau sasniedzis pilngadību, to var saņemt šādā kārtībā: ja šajā laikā bija konkrēts pieraksts, kas tika atteikts, valsts apmaksātu pakalpojumu šīs personas var saņemt vēl līdz 31. augustam. 

  • Līdzīgs princips ir attiecībā pret valsts apmaksāto medicīnisko apaugļošanu, jo sievietēm, kuras vēlas saņemt šo pakalpojumu, ir noteikts vecuma ierobežojumus. Ja ārkārtējās situācijas laikā tika atteikts, lai gan bija pienākusi rinda un tagad vairs neatbilst vecums, šo pakalpojumu tomēr varēs saņemt, uzsākot medicīniskās apaugļošanas procesu līdz augusta beigām. 

  • Bērna dalībai visās nometnēs ir nepieciešama ģimenes ārsta izsniegta izziņa, un tai ir jābūt izsniegtai ne vēlāk kā septiņas dienas pirms nometnes darbības uzsākšanas. Ģimenes ārsts novērtē bērna veselību, bet nav nepieciešamības sūtīt bērnu veikt Covid-19 testu.

  • Covid-19 pacientiem tiek apmaksāti ar ārstēšanu saistītie izdevumi (pārvešana, pavadītais laiks slimnīcā un ārstēšana u.c.).

Kur vērsties?
  • Lai saņemtu precīzāku informāciju par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, jāsazinās ar Nacionālo veselības dienestu pa tālruni 80001234 vai informāciju meklēt interneta vietnē www.rindapiearsta.lv.
  • Gadījumos, ja ārstniecības personas vai ārstniecības iestādes atsakās veikt pierakstu uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem vai nepieciešama precīzāka informācija par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, iedzīvotāji aicināti zvanīt NVD uz bezmaksas klientu apkalpošanas tālruni 80001234 vai rakstīt e-pastu: nvd@vmnvd.gov.lv.
  • Gadījumos, ja veselības stāvoklis pasliktinās, jāsazinās ar savu ģimenes vai ārstējošo ārstu, lai lemtu par turpmāko rīcību, savukārt dzīvībai kritiskā situācijā, jāzvana Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam pa tālruni 113.
  • Ja nav pieejams savs ģimenes ārsts vai veselības problēmas parādās ārpus ārsta darba laika, par savu veselība stāvokli un nepieciešamajiem veselības aprūpes pakalpojumiem var konsultēties, zvanot uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001, kas darbojas visu diennakti vai, iepriekš piesakoties, apmeklēt dežūrārstu.

Atsauce uz pirmavotu

Veselības ministrija