Pārlekt uz galveno saturu
Latvijas Republikas teritorijā no 2020. gada 9. novembra līdz 2021. gada 7. februārim ir izsludināta ārkārtējā situācija

Veselības pakalpojumu sniegšana

Lapa tika atjaunota: 15.01.2021

Ņemot vērā aizvien pieaugošo stacionēto Covid-19 pacientu skaitu un nepieciešamību vienlaikus spēt sniegt neatliekamo palīdzību citiem pacientiem, pieņemts lēmums arī pēc 4. janvāra slimnīcās saglabāt ierobežotu plānveida stacionāro pakalpojumu klāstu. Vienlaikus stingrākas prasības noteiktas ambulatorajiem pakalpojumiem.

Būtiski uzsvērt, ka daudzi veselības aprūpes pakalpojumi netiks pārtraukti. Arī turpmāk tiks nodrošināta neatliekamā medicīniskā un akūtā palīdzība, tai skaitā izmeklējumi un konsultācijas, kas nepieciešamas. Netiks atceltas arī onkoloģiskās, dzīvību glābjošas, kā arī tādas operācijas, kuru atcelšanas rezultātā var iestāties invaliditāte.

Arī pēc 4. janvāra slimnīcām jānodrošina šādi pakalpojumi dienas stacionārā:

  • pakalpojumi, lai nodrošinātu terapijas nepārtrauktību – ķīmijterapiju, bioloģiskos medikamentus, orgānu aizstājējterapiju;
  • staru terapija;
  • veselības aprūpes pakalpojumi hematoloģijā;
  • metadona un buprenorfīna aizvietojošā terapija;
  • pacientu veselības aprūpe, kuriem jāturpina vai jāpabeidz stacionārā neatliekamā kārtā uzsākta ārstēšana;
  • invazīvā kardioloģija;
  • invazīvā radioloģija. 

Stacionāros obligāti būs jānodrošina:

  • akūtā un neatliekamā medicīniskā palīdzība;
  • onkoloģiskās, dzīvību glābjošas, kā arī tādas operācijas, kuru atcelšanas rezultātā var iestāties invaliditāte;
  • veselības aprūpes pakalpojumi saistībā ar šādu slimību grupu ārstēšanu – onkoloģija, HIV/AIDS, tuberkuloze, psihiatrija, lipīgās ādas slimības un seksuāli transmisīvās slimības; traumatoloģija;
  • akūtās un subakūtās rehabilitācijas pakalpojumi personām, kurām šī pakalpojumu atlikšana var radīt invalidizācijas risku vai darbaspēju zaudēšanu, tai skaitā bērniem, kuriem rehabilitācijas pakalpojumu atlikšana saistīta ar ievērojamu funkcionēšanas traucējumu pasliktināšanos.

Tāpat iepriekšējā apjomā tiks sniegti ambulatorie veselības aprūpes pakalpojumi, tai skaitā speciālistu konsultācijas. Slimnīcām uzdots tās iespēju robežās nodrošināt attālināti.

Katra ārstniecības iestāde individuāli sazināsies ar pacientu, lai informētu, ja kāds pakalpojums tiks atlikts. Vienlaikus šie pacienti nezaudēs savu rindu, un, atjaunojot konkrēto pakalpojumu sniegšanu, tos saņems prioritāri. Ja cilvēks, piemēram, kopā ar ģimenes ārstu izlemj, ka kāds pakalpojums šobrīd nav nepieciešams, svarīgi ir atcelt pierakstu ārstniecības iestādē.

Lai saņemtu precīzāku informāciju par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, aicinām sazināties ar Nacionālo veselības dienestu pa telefonu 80001234.


Veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas un saņemšanas kārtībā pastāv nosacījumi, kas jāievēro gan ārstniecības iestādēm un ārstiem, gan pacientiem.

Ārstniecības iestādes
  • Ievēro stingras epidemioloģiskās drošības prasības:
    • jānodrošina atsevišķa pacientu plūsma, jāierobežo pacientu skaits, kas vienlaicīgi uzturas ārstniecības iestādes telpās;
    • jānosaka precīzs ierašanās laiks veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai;
    • pēc katras pacienta vizītes jāveic dezinfekcijas pasākumi;
    • pakalpojumus var sniegt, ja individuālos aizsardzības līdzekļus lieto gan ārstniecības personas, gan pacienti. Ja pacientam savas maskas nav, ārstniecības iestādei tā jānodrošina, izsniedzot pacientam bez maksas vai dodot iespēju to iegādāties.
       
  • Ārstējošais ārsts lemj par Covid-19 testa nepieciešamību pacientam pirms plānveida pakalpojumu saņemšanas.
  • Plānveida operācijām vai invazīvajām manipulācijām ārstējošais ārsts vai arī ģimenes ārsts pacientu nosūta Covid-19 testa veikšanai un manipulācija tiks veikta tikai negatīva testa rezultāta gadījumā. Ārsts savlaicīgi brīdina par nepieciešamību veikt Covid-19 testu.
  • Ir paplašinātas situācijas, kurās tiek valsts apmaksā ģimenes ārsta mājas vizītes:  ja pacientam ir hroniskas slimības saasinājums, bet NMPD uz izsaukumu nebūs devies, jo situācija nav bijusi dzīvību apdraudoša. 
  • Ja tas ir iespējams, jāsniedz attālinātas konsultācijas. 
Pacientiem
  • Pacientam par attālināto konsultāciju nav jāmaksā. 
  • Pacientiem kopā ar ģimenes ārstu vai ārstējošo ārstu jāizvērtē, kādi veselības aprūpes pakalpojumi šobrīd ir nepieciešami, īpaši būtiski tas ir personām, kuras vecākas par 60 gadiem un personām ar novājinātu imunitāti, kurām Covid-19 infekcija var izraisīt smagas sekas.
  • Pirms došanās pie ārsta iepriekš jāsazinās un jāvienojas par vizītes laiku un bez iepriekšēja pieraksta doties nedrīkst.
  • Ārstniecības iestādē: 
    • Iespēju robežās ievērot 2 metru distanci.
    • Regulāri dezinficēt rokas.
    • Lietot sejas masku. Pacients ārstniecības iestādē var ierasties ar savu sejas masku, tai skaitā var izmantot higiēnisko masku jeb masku, kas darināta no auduma. Ja pacientam savas maskas nav, ārstniecības iestādei tā jānodrošina, izsniedzot pacientam bez maksas vai dodot iespēju to iegādāties.
  • Covid-19 pacientiem tiek apmaksāti ar ārstēšanu saistītie izdevumi (pārvešana, pavadītais laiks slimnīcā un ārstēšana u.c.).

Kur vērsties?
  • Lai saņemtu precīzāku informāciju par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, jāsazinās ar Nacionālo veselības dienestu pa tālruni 80001234 vai informāciju meklēt interneta vietnē www.rindapiearsta.lv.
  • Gadījumos, ja ārstniecības personas vai ārstniecības iestādes atsakās veikt pierakstu uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem vai nepieciešama precīzāka informācija par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, iedzīvotāji aicināti zvanīt NVD uz bezmaksas klientu apkalpošanas tālruni 80001234 vai rakstīt e-pastu: nvd@vmnvd.gov.lv.
  • Gadījumos, ja veselības stāvoklis pasliktinās, jāsazinās ar savu ģimenes vai ārstējošo ārstu, lai lemtu par turpmāko rīcību, savukārt dzīvībai kritiskā situācijā, jāzvana Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam pa tālruni 113.
  • Ja nav pieejams savs ģimenes ārsts vai veselības problēmas parādās ārpus ārsta darba laika, par savu veselība stāvokli un nepieciešamajiem veselības aprūpes pakalpojumiem var konsultēties, zvanot uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001, kas darbojas visu diennakti vai, iepriekš piesakoties, apmeklēt dežūrārstu.
  • Ārstniecības iestāžu saraksts, kas nodrošina ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus Covid-19 pacientiem un šo personu kontaktpersonām pieejams Nacionālā veselības dienesta tīmekļa vietnes sadaļā sadaļā “Ārstniecības pakalpojumu saņemšanas kārtība”. Iestāžu saraksts var mainīties, aicinām sekot līdzi aktuālajai informācijai NVD tīmekļvietnē.

     

Atsauce uz pirmavotu

Veselības ministrija

Atvērt mājaslapu